Hier moet je op letten bij het huren van een motor in Azië

Hier moet je op letten bij het huren van een motor in Azië

Veel backpackers zijn het erover eens: de beste manier om door Azië te reizen is per motor. Het is goedkoop, makkelijk, bijzonder handig (overal parkeren!) en je kunt stoppen waar en wanneer je wilt. Per motor ervaar je het land intensiever dan wanneer je met een taxi van A naar B gaat. Veel bestemmingen in Azië zijn ideaal om met een motor doorheen te crossen. Zo pak je alle highlights van Vietnam mee wanneer je zelf van Hanoi naar Ho Chi Minh City rijdt, rij je in een week heel Bali rond en zijn ook plekken zoals Pai en Chiang Mai het leukst om per motor of scooter te ontdekken. Wel belangrijk is het om kritisch te zijn wanneer je hebt besloten een motor te huren. Als je ‘off-the-beaten-track’ gaat wil je niet voor onverwachtse verrassingen komen te staan. Wij leggen je uit waar je goed op moet letten bij het huren van een motor of scooter in Azië.

Is het legaal om hier een motor huren?

Dit is de eerste vraag die je jezelf stelt wanneer je besluit een motor te gaan huren. Het is verstandig om dit voor vertrek te bedenken, aangezien je altijd in ieder land kunt worden gevraagd om je internationale rijbewijs te laten zien. Deze kun je gemakkelijk aanvragen bij een ANWB-winkel voor circa €20. De consequenties als je er geen een hebt zijn vaak niet desastreus, maar de boete is vaak een stuk hoger dan de prijs die je betaalt voor een internationaal rijbewijs. Let op: met een internationaal rijbewijs wordt je niet gedekt voor eventuele ongelukken/schade door je reisverzekering. De landen in Azië waar je (zonder motorrijbewijs) een motor kan huren zijn Bangladesh, Cambodja, China, Filipijnen, Hongkong, India, Japan, Indonesië, Zuid-Korea, Laos, Maleisië, Singapore, Sri Lanka, Thailand en Vietnam. Deze lijst staat ook vermeld in je internationaal rijbewijs.



Conditie van de motor of scooter

Kijk allereerst of de scooter al schade heeft, neem hier foto’s van en attendeer de verhuurder hierop zodat hij niet later jou hier de schuld van kan geven. Check of de banden genoeg profiel hebben. Als je ziet dat het profiel weinig diepte heeft kun je vragen om een andere motor. Daarna test je de motor door hem aan te zetten, terwijl de verhuurder nog in de buurt is. Kijk of het licht werkt (groot- en stadslicht, voor en achter), of de toeter hard genoeg is, of je dashboard oplicht, of beide remmen werken, of de knipperlichten werken en of de meter werkt als je een stukje rijdt. Daarna kun je uitproberen of de buddy goed open- en dichtgaat, want je wil niet dat je spullen worden gestolen. De spiegels horen stevig aangedraaid te zitten en de handvaten moeten niet kunnen verschuiven.

Tips

– Draai je sleutel niet naar ‘off’, maar zet iets meer kracht en draai ‘m naar ‘lock’. Het stuur staat nu vast en de wielend staan op de rem, waardoor het een stuk lastiger is om de motor te stelen.
– Is het je eerste keer op een motor? Vraag dan of ze automatische motors, oftewel scooters, verhuren. Deze zijn vaak 110-125cc en hebben genoeg power, maar zijn een stuk makkelijker om op te rijden.
– Draag altijd een helm en zorg dat deze niet te groot en niet te klein is en daarnaast goed vast te klikken is met het riempje.
– Als je onzeker bent of je kunt rijden, vraag de verhuurder je te laten zien hoe je de scooter start e.d. Nog beter is om een ervaren reismaatje mee te nemen, zodat hij/zij het je rustig kan uitleggen en met je mee terug kan rijden.
– Sla het nummer van de verhuurder op in je telefoon. Als je een lekke band hebt of de accu leeg is, kun je hem of haar bellen en vragen om hulp.
– Berg je helm op in je buddy of, als dat niet past: open je buddy, leg het riempje van de helm op de rand van de buddy zodat de gesp in je buddy hangt, doe je buddy dicht en check of de buddy goed dichtzit.

Wees sociaal