5 tips voor een comfortabele vlucht

5 tips voor een comfortabele vlucht

Bij je vlucht naar Azië besteed je vaak meer uren in het vliegtuig en op de vliegvelden dan je lichaam lief is. Als je daar nog eens een hardnekkige jetlag bij optelt is het niet vreemd dat je vaak de eerste twee dagen van je reis uitgeput probeert bij te komen in je hostel. Om dit te voorkomen geven wij je hier vijf tips voor een comfortabele vlucht en reis.

1. Draag de juiste kleding

Heren
Probeer lagen te dragen. Begin met simpele en comfortabele schoenen en draag een lichte stof, bijvoorbeeld een chinobroek. Een spijkerbroek zit in het dagelijkse leven misschien aantrekkelijk maar wordt vaak trekkerig tijdens een vlucht. Draag een licht t-shirt en zorg ervoor dat je een comfortabel vest mee hebt voor als het frisser word. Zorg tenslotte voor een warm paar sokken om je schoenen tijdens de lange vlucht uit te trappen, rond te lopen en je vieze sokken vervolgens niet in je schoenen te hoeven schuiven.

Dames
Zorg voor comfortabele platte schoenen. Ballerina’s of loafers zijn hier de beste opties. Combineer dit met een stretch legging en een lange tuniek met korte mouwen (voor als je het warm hebt) en een vest met een dunne sjaal voor als het frisser wordt. Ook voor de dames geldt: vergeet niet een extra paar sokken mee te nemen.

2. Voorkom een jetlag

– Tijdens een vlucht verlies je veel vocht wegens de verandering in hoogte en het langdurig stilzitten. Drink dus water. Heel veel water. Vóór, tijdens en na je vlucht. Dit stimuleert de bloedcirculatie, waardoor je beter uitgerust aankomt.
– Overweeg melatonine pillen. Dit is een natuurlijk kalmeringsmiddel dat je kan helpen tijdens een vlucht waardoor je tijdens de nachturen van je bestemming kan slapen en zo alvast went aan de lokale tijd.
– Probeer direct na aankomst in beweging te komen. Ga direct voor een lange wandeling of zelfs even hardlopen. Ook dit brengt je bloedcirculatie op gang en de endorfine is goed voor je humeur en rust.
– Eet een proteïnerijk ontbijt, de ochtend nadat je aankomt. Dit geeft je de juiste energieën en zorgt ervoor dat je de eerste dag goed door komt.

3. Zorg voor eigen vermaak en comfort

Tijdens een intercontinentale vlucht is de kans groot dat er in-flight entertainment, een kussen en een deken beschikbaar is. Wees alsnog goed voorbereid. Neem een goed gevulde mp3-speler mee met muziek (waar je eventueel ook mee kan slapen). Een goed boek of een stel kaarten kan je redden van verveling tijdens een lange vlucht.

Wil je tijdens een vlucht je rust pakken of een jetlag tegengaan? Neem dan goede oordopjes of een noise canceling koptelefoon mee om het geluid van huilende baby’s, snurkende medepassagiers of voorbijkomende voedselkarren te blokkeren. Een slaapmasker kan hierbij ook helpen. Heb je het koud of ben je op zoek naar net dat beetje extra comfort? Vraag dan om een extra kussen of een extra deken. Houd er ook rekening mee dat je soms meer trek hebt dan een vliegtuigmaaltijd kan vullen. Neem extra snacks, zoals een mueslireep of een pak nootjes, mee.

4. Zorg voor beweging

Hoe langer je vlucht duurt, hoe belangrijker het is om te blijven bewegen. Om te voorkomen dat je stijf uit het vliegtuig stapt is het goed om de bloedcirculatie gaande te houden. Veel luchtvaartmaatschappijen hebben tegenwoordig een kaart beschikbaar met rek- en strekbewegingen die je vanuit je stoel kan doen. Maar ook af en toe een wandeling door het gangpad of een rekpauze naast de toiletten zal je lichaam goed doen.

5. Reserveer een goede zitplek

Heb jij dat wel eens meegemaakt? Een 15-urige vlucht in de middelste stoel. Twee armleuningen die je moet delen, niets om je hoofd tegenaan te leunen en om de zoveel uur je buurman wekken om naar het toilet te gaan. De boodschap is duidelijk: zorg voor een goede zitplek.

Kan je 48 uur van tevoren online inchecken? Zorg er dan voor dat je 48 uur en 2 minuten van tevoren paraat zit achter je laptop om als een van de eersten in te checken en de goede zitplaatsen weg te grissen. Is dit alleen mogelijk tegen betaling? Doen! Je betaalt niet alleen voor een stoel, maar ook voor een comfortabele vlucht en een uitgerust(er) lichaam en beter humeur bij aankomst!

Als je niet tevreden bent over je zitplek of het niet is gelukt deze op tijd te boeken, probeer het dan aan de balie of de gate. Het kan namelijk zijn dat iemand met een goede zitplek zijn reis heeft geannuleerd en de plek speciaal voor jou is vrijgekomen.

Wees sociaal